Jak se vyznat v kosmetických certifikátech?

Přírodní kosmetika. Bio. Eko. Certifikovaná kosmetika. Čistě přírodní. Bez přidaných látek. ECOCERT. CPK. Leaping bunny. Už Vám z toho jde hlava kolem? Nedivím se. S trendem přírodní péče se ze tohoto slovního spojení stal marketingový grál, kde i přípravky s obsahem skoro 0 přírodních látek o sobě prohlašují, že jsou přírodní kosmetikou. A dokud se člověk nepodívá na složení, tak by jim to i věřil. Jenže kdo se má vyznat ve všech těch cizích termínech?! A tak se objevila v průběhu let kvanta certifikátů zaručujících zákazníkovi, že pokud je uvidí na etiketě, může si být jistý… Je to tak opravdu? Pojďme se na pár z nich podívat blíže…

Tohle bádání jsem podnikla, protože mě už rozčilovala některá marketingová prohlášení tvrdící, že prodávají „čistě přírodní kosmetiku, protože maji certifikát CPK“. Chápu, že někomu certifkáty ulehčí orientaci a vybírání, ale je potřeba trochu tušit co opravdu sdělují…

ECOCERT

Asi nejznělejší z certifikátů, který je obecně vážený. Původně společnost založená ve Francii v roce 1991. V roce 1996 získala akreditaci Cofrag – v zásadě  EN 45011 (ISO 65) – řekněme o plnění postupů pro certifikace. Poté následovalo zřizování poboček po světě a provádění samotných certifikací pro další subjekty. Od roku 2002 vydávali různé standardy podle kterých se mělo co posuzovat a dávali tak najevo své hodnoty. Údajně byli první, kdo přišli se systémem certifikací pro přírodní kosmetiku. Zaručují, že absenci geneticky modifikovaných surovin, parabenů, phenoxyethanolu, nanočástic, silikonů, PEGů, syntetických parfemací a barviv , surovin živočišného původu (kromě těch jimi přirozeně produkovaných, tj. např. léko, med….) A dále to, že obaly jsou biodegrdovatelné nebo recyklovatelné. Oproti běžnému přesvědčení a tomu, co se dočtete na většině českých webů však nezaručují 100% přírodní výrobek! Dle jejich pokynů a vlastní definice (1)  je ECOCERT organic cosmetics a ECOCERT natural cosmetics (oba běžně vídané u nás) certifikáty taková, že zaručují, že 95 % obsahu je přírodního původu.

CPK

Poslední dobou velmi častý certifikát, který vydává česká neziskovka KEZ o.p.s., která byla založena v roce 1999 a od 2007 řeší i přírodní kosmetiku. Za tímto účelem vypracovali CPK – Standardy pro certifikaci kosmetických přípravků. Pokud chce mít někdo možnost užívat logo, musí je splňovat (znění zde). Nabízí dva typy: CPK – CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA a CPK bio. Vyžadováno je řádné označení INCI (což ale je stejně vyžadováno právním řádem), doporučeno používání recyklovatelných materiálů. A zaváže se, že bude standardy dodržovat. CPK – CERTIFIKOVANÁ PŘÍRODNÍ KOSMETIKA má být takový kosmetický přípravek, který splnil jejich parametry a obsahuje minimálně 85% složek přírodního původu. Povolené látky jsou přesně vyjmenovány. CPK bio pak požaduje 90% surovin přírodního původu, přičemž minimálně 20% hmotnostního podílu přírodních složek musí být BIO. Oproti rozšířeným mýtům a tomu, co obvykle v reklamách jednotlivých držitelů certifikátu zaznívá, tak CPK nezaručuje „čistě přírodní složení“.

Leaping bunny

Jedno ze starších log – už v roce 1996 se vytvořila Coalition for Consumer Information on Cosmetics (CCIC). Jejich cílem je upozorňovat na krutosti spojené s testováním výrobků na zvířatech. A jejich certifikát osvědčuje to, že při výrobě nebylo užito toto testování a že ani součástí výrobku nejsou suroviny, které by takovým procesem prošly. Podmínky naleznete zde. Pro nás je netýrání zvířat samozřejmostí, a tak nemáme potřebu utrácet peníze za certifikace…

BIO zebra

Nejen v kosmetice narazíte v čechách na toto logo. Osvědčuje, že výrobek splňuje zákon č. 242/2000 Sb., o ekologickém zemědělství, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 16/2006 Sb. Na tokovémto výrobky byste pak vždy měli nalézt i kód označující kontrolní subjekt. Má se zároveň za to, že takový výrobek bude plnit i podmínky nařízení Rady (ES) č. 834/2007. To, že výrobek splňuje nějaký zákon však nezní tak cool jako mít logo…

Za myšlenkou ustálených slovních spojení, certifikátů a log nejspíše stála snaha zjednodušit spotřebiteli výběr. Aby se mohl rychleji rozhodovat. Zároveň se však z toho stal pro spoustu společností velmi výnosný business (jako ostatně se vším), kdy vydání certifikátu často stojí nemalé peníze a čas pro zařízení všech dokumentů. Kontrola bývá pak různá – někteří podmínky splní, někteří jejich splnění prohlásí a pak mají šťestí. Navíc po internetu koluje spopusta polopravd a společnosti se neštítí je v rámci reklamy šířit dál. Zákony a Nařízení Evropské Unie ukládají uvádět složení a spoustu dalších povinností včetně povoleného obsahu mikrobů a značení. Certifikáty tak ve spoustě případů jen osvědčují to, že je splněn zákon. Což by mělo být snad samozřejmostí.

Tenhle článek jsem v upravené verzi psala pro naši přírodní kosmetiku Zahir. , kdybyste měli pocit, že už jste jej někde četli:)

(1) zdroj: Oficiální stránky ECOCERT http://www.ecocert.com/en/natural-and-organic-cosmetics

(2) zdroj: Oficiální stránky KEZ o. p. s. http://www.kez.cz/sites/default/files/dokumenty/CPK%20Standardy_04112015.pdf

Reklamy

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

WordPress.com Logo

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google+ photo

Komentujete pomocí vašeho Google+ účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s